? ??????????????Never Leave? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??8 Grabs Today. 981 Total Grabs. ??????Pre
view?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????????????????????Unreachable Star? ????? ?? ???Rating: 4.2 (9 Ratings)??7 Grabs Today. 3378 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Ge BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, December 1, 2008

Keunggulan akhlaq serlahan iman dalam dada..

"Mukhayyam 2008"










assalaamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. bismillahirrahmanirrahim.

alhamdulillah selama dua hari lepas saya telah mengikuti satu perkhemahan. alhamdulillah sangat indah pengalamn itu. mahu rasanya saya berkongsi dengan semua. setiap kali program baru saya hadiri setiap itulah bertambah ilmu dan pengalaman.saya tersentuh dengan pengisian seorang pengisi tajuknya "tadabbur alam". mungkin saja isinya hampir sama dan saya pernah dengar selama ini namun ada satu kekaguman dan ketakjuban saya pada kuasa ALLAH yang terbias pada lewat lantunan kata-kata yang keluar dari bibir pengisi ini. dalam perkhemahan ini ada seorang akhowat yang sudah berusia 50 an menceritakan pengalamannya membesarkan anak-anak dengan takdir ALLAH berjaya menjadi insan rabbani nan qura'ni. lantas bila cerita -cerita keindahan akhlaq anak-anak ini disampaikan kepada pengisi tersebut, tidak lah keluar dari mulutnya melainkan kalimah HAMDALAH, MASYAALLAH, SUBHANALLAH diiringi senyuman yang terpancar penuh keikhlasan. saya mula menyuluh diri saya tatkala itu, adakah saya juga begitu? adakah kalimah yang keluar dr bibir saya juga begitu bila sesuatu ketakjuban terlintas di hati saya, astaghfirullah...

saya mengkoreksi diri.benar, selama ini kita banyak berteori..saya mengajukan ketakjuban dan kelemahan diri kepada beberapa akhowat sewaktu kami dalam perjalanan pulang dari jungle traking,sebetulnya perjalanan yang berakhir di pantai yang sangat indah itu. saat itu saya berkongsi perasaan saya pada akhowat. alhamdulillah kami mengakuinya . dan salah seorang akhowat membuat kesimpulan , itulah biasan hati dari keimanan yang ada dalam dada seseorang insan. setiap tutur kata, perawakan diri dan akhlaq adalah terbit dari cahaya keimanan yang menyuluh dalam hatinya. jadi,kondisi iman kita bagaimana ya sekarang? adakah telah mampu kita biaskan ke sekeliling kita? subhanallah pengajaran yang sangat hebat ALLAH nak khabarkan pada saya ketika itu. kalau sebelum tu selalu yang akan keluar dari bibir kalau dikhabarkan sesuatu yang gembira oleh kawan-kawan mesti akan kata" wah! bestnya ! tapi kini apa kata kita tukar kepada "masyaALLAH!!! seharusnya begini, kerana segala yang baik itu kita pulangkan kepada yang MAHA BAIK..subhanallah!

subahanallah, maha suci ALLAH..Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH , ALLAHuakbar, ALLAH yang maha besar...segala pujian hanya untukMU..

jazakALLAH khair kepada teman-teman seperjuangan yang banyak membantu mentarbiyah diri ini. bersama mencetak peribadi insan rabbani nan qurani.

0 comments: